Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory cookies. Kliknutím na "Přijmout" souhlasíte s použitím cookies za účelem analytiky.

Více informací
Nastavení cookies Přijmout vše

Nastavení cookies

V tomto okně si můžete upravit používání cookies podle vlastních preferencí. Pokud ponecháte výchozí nastavení, budou povoleny pouze cookies nezbytné pro fungování webu.

Technické cookies – nezbytné pro fungování webu

vždy povoleno

Technické cookies jsou nezbytné pro fungování webových stránek, není tedy možné je zakázat. Obvykle se nastavují v reakci na akce, které na webu sami provedete, jako je nastavení zabezpečení, přihlášení a vyplňování formulářů. Tyto cookies můžeme nastavit my nebo poskytovatelé třetích stran, jejichž služby na webu využíváme, a neukládají žádné informace, které lze přiřadit konkrétní osobě. Můžete si nastavit svůj prohlížeč tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich zasílal upozornění. Mějte ale na paměti, že některé stránky bez těchto souborů nemusí fungovat správně.

Cookie Popis
cookies_level Vaše nastavení cookies z tohoto dialogu
PHPSESSID Relační cookie udržující ID aktuální session

Analytické a výkonnostní cookies

povolit

Analytické a výkonnostní cookies se používají k analýze návštěvnosti webových stránek a k dalšímu zlepšení jejich fungování. Pomáhají nám porozumět zájmům návštěvníků a způsobu, jakým naše webové stránky používají. Tyto cookies neshromažďují informace, které by vás mohly identifikovat.

Cookie Popis
_ga_Q5WWRN5W1M Cookie analytického systému Google Analytics
_ga Cookie analytického systému Google Analytics

Marketingové cookies

povolit

Jsou používány pro sledování návštěvníků na webových stránkách. Záměrem je zobrazit reklamu, která je relevantní a zajímavá pro jednotlivého uživatele a tímto hodnotnější pro vydavatele a inzerenty třetích stran.

Cookie Popis
_gcl_au Marketingová cookie Google Adwords
_fbp Marketingová cookie Meta
Povolit vše Povolit vybrané

Jak jsem se nadchnul do elektroauta

24. 03. 2025 / Filip Urban / aktuálně
Jak jsem se nadchnul do elektroauta

Dnes si dáme po letech takové automobilové okénko. Jednou za čas se stávám velkým autofanouškem a to většinou v momentě, kdy řeším pořízení nového vozu. V posledních pár letech se tenhle obor dost dramaticky mění vstupem elektroaut. Na jedné straně fanatičtí eary adopteři, na straně druhé staromilci co hejtují každý příspěvek s elektroautem, protože jejich jedničková oktávka dvoulitr diesel je to nej co člověk vymyslel.

Já řešil náš konkrétní rodinný scénář a to je myslím vždycky alfa omega celého přemýšlení o rodinném autě. Bydlíme v centru velkého města, jezdíme s Nitkou společně každé ráno do práce a z práce. Vzdálenost cca 20 km denně. Dojedem na parkoviště, kde auto celý den stojí a pak jedem zpět a snažíme se zaparkovat v centru, kde je boj o každé místečko. Takže jedno auto do rodiny až až. Lokální mobilitu po centru jsme pořešili nákupem elektrokola a to byl asi moment, kdy jsem se pro elektřinu nadchnul.

Protože když stojíte s kolem každé ráno v koloně aut, a vezete Vincíka do školky, zjišťujete, že jediné a největší znečištění v městě, kde žijete jsou právě auta. Průmysl jsme dávno vytlačili z města, stejně tak jako topení uhlím. Takže jediné co nám tu otravuje ovzduší (a že to jsou často děsivé cifry) jsou právě výfuky 15 - 20 let starých plechovek co každé ráno přijíždějí a odjíždění z Brna.

Na youtube jsem si oblíbil celou řadu elektronadšenců a elektromobilita mi přijde jak jediné rozumné řešení. Bohužel, mé nadšení trošku brzdí nemožnost nabíjet si doma a taky nejistá budoucnost dobíjení auta v práci. Bez své vlastní dobíječky bych do full elektra zatím nešel.

Proto padlo mé rozhodnutí na nějaký funkční plugin-hybrid. Je to takový kočkopes pravda, ale pro můj scénář ideální. Přes týden jezdit po městě na elektřinu a na delší tratě si pomoct spalovákem.

Doteď jsem jezdil VW Tiguanem Allspace. Mám rád vyšší posed (už se nechci do auta soukat jak do sporťáku) Vyšší bezpečí kvůli dětem, čtyřkolku protože několikrát do roka to dost pomůže. Chtěli jsme větší rodinné auto, ale zase ne almaru na vožení kravin. Proto SUV dostalo přednost před MPV. S Tiguanem jsme byli maximálně spokojeni, jen ten dieslovej zvuk mě prostě od začátku sral :) Je to takovej nekultivovanej traktor prostě.

Po roce špekulávní jsem se nakonec rozhodl pro úplně novou káru od VW. Jmenuje se Tayron a sedí někde mezi Tiguanem a Tuaregem (ten už je opravdu gigantický a do centra města je to nesmysl). Vpodstatě je to náhrada za Tiguan Allspace. V koncernu VW je to vlastně Škoda Kodiaq. Jen maličko víc vyvoněná s více možnostma konfigurace. Já se rozhodl pro motorizaci plugin-hybrid s 1.5 TSI motorem o celkovém výkonu 200 kW (272 koní). VW tvrdí, že dojezd tohohle auta čistě na elektřinu je nějakých 116 km. A to mi bohatě stačí. V kombinaci s 55 litrovou nádrží je dojezd někde kolem 850 km.

Auto jsem ještě loni stihl objednat. Pár měsíců čekání a v půlce března jsem se dočkal. Staršího Allspace jsem prodal za rozumnej peníz, použil na akontaci a 2 roky splátky bez navýšení navíc 5 letou zárukou. Jasná volba!

S autem jsme s Nitkou zatím najeli nějakých 500 km, ale už jakési poznatky mám. Zkusím shrnout v bodech:

1. Jízda na čisté elektro je prostě bomba. Bzučíte jak Xwing z hvězdných válek. Auto se netřepe, nevibruje, je uplně tichounké a ten jízdní zážitek je za mě subjektivně skvělej. Auto má baterku kolem 20 kW a elektromotr má nějakých 177 koní, takže akcelerace ve městě je výborná.
2. Infotaiment kluci z VW konečně posunuli o několik levelů výše. Tayron dostal nejnovější systém z rodiny elektrických aut ID. Takže auto má veškeré vychytávky elektroauta. Nezávislé topení, veškeré možné asistenty, pokročilé autonomní řízení. Dnes vedle mě auto šlapalo jako pejsek a já ho ovládal mobilem. Total geekovina, které mám prostě rád :)
3. Spolupráce elektřiny a spalováku je hrozně příjemná a nenásilná. Když vám dojde baterka, nic se neděje. Auto přepne do hybrid modu. Na rozjíždění využije elektřinu, při sešlápnutí plynu se spouští spalovák. Ani si toho moc nevšimnete. Rekuperací se baterka při jízdě dobíjí aby rozjezdy byly na elektřinu. Ten systém mi přijde odladění a funguje
4. V práci jsem si pořídil šikovný wallbox. 3x týdně auto napichnu na kabel a když jedui z práce, mám plnou kapacitu. Výrobce doporučuje nabíjet na 80% takže ze 116k m je to reálně 80 km, ale pořád pohoda. Připojit auto na kabel je jako připojit mobil. Prostě to uděláte a nijak vás to neobtěžuje.
5. Auto jsem si v konfigurátoru zaklikal opravdu se vším co šlo. Jak s klukama ze sauny říkáme. Po čtyřicítce je potřeba si dělat radost KAŽDEJ DEN :) Zažívám jízdy s otevřeným střešním oknem, užívám si HUD display a Harman Kardon prostorový zvuk se subwoofrem. Masíruju si záda v kolonách a auto nechávám výhradně parkovat samo. Baví mě to :)

No dalo by se toho napsat asi ještě hodně, ale kdo by to četl žejo. Spíš sem chtěl jenom přenést svůj názor, že pokud tu možnost máte a není vám jedno kde žijete, zvažte jako své další auto elektromobil. Dává mi to velkej smysl. Zvláště jestli máte podobný scénář užívání auta jako já. Za mě je to správná a asi i jediná cesta, kam to posunout. Tak. A teď poďte do mě!



Komentáře

Kontrolní kód: kontrolní kód
© Copyright 2012–2025 youngprimitive.
All Rights Reserved.
DámskéPánskéDětské