POZOR!  Poslední možnost vyzvednut si balíček je v pondělí 23.12 mezi 10 a 13 hod. Pak utichnou naše stroje, maily i telefony, budeme čerpat zaslouženou dovolenou až do 2.1. Přejeme vám krásné svátky, děkujeme za podporu v roce 2024 a vidíme se zase v lednu!

Soft & hardware

19. 02. 2011 / Filip Urban / soft & hardware

Dlouho tu nebylo nějaké to hardwarové okénko a jak už asi tak tušíte, hardware tu jde ruku v ruce se značkou Apple, protože už nějaký pátek sem jejich ovečka :) Takže kde začít. No asi tím, že mě napadlo prodat svůj první Apple notebook, který sem si před nějakými čtyřmi lety pořídil. Nevýhoda a zároveň výhoda produktů Steva Jobse je jejich cena. Na jednu stranu to není nejlevnější hračka, na druhou stranu po 4 letech provozování stroje ho prodáte za relativně slušný peníz. Kupující se ozval hned poté, co sem podal inzerát. Předávka stroje proběhla na brněnském hlavním vlakovém nádraží a já odcházel rychlým krokem s ruličkou peněz, protože hlavák není uplně nejlepší místo.

Strategie byla taková. Prodat notebook, s tím že mám stolní komp a že co nevidět vyjdou nové aktualizované Macbooky pro a že se uvidí. Jenže na šalinu zpátky domů se mi nechtělo čekat, tak sem to vzal přes město a když sem šel kolem prodejny istyle, říkal sem si že alespoň omrknu aktuální mašinky...Netrvalo dlouho a já vycházím z prodejny s krabicí a v ní si odnáším nový třináctipalcový Macbook air. Prostě klasický hurá nákup, jak já to tak mám. Ale hned musím dodat, že nelituji (teda alespoň do doby, než příští čtvrtek Apple představí ty modernizované noťasy).

Na stole mi leží nádherný kousek železa. Při prvním porovnání parametrů (jak to tak klasický pc uživatel dělá) by se mohlo zdát, že sem se už úplně zbláznil. Místo předchozího procáku 2,4 mám jen 1,8. Místo 4gb ram mám jen 2. Místo 320gb disku mám pouhých 128gb. Nemá to DVD mechaniku, jen dva USB sloty, vstup na síťový kabel, nesvítí tomu klávesnice, display je jen třináctipalcový.

Na testování sem měl zatím jen pár dnů, ale už teď musím říct, že výkonostně na tom Macbook air není vůbec špatně. Samozřejmě není to stroj na plnohodnotnou práci. Je to mobilní ultralehká (1,32kg) krabička na občasnou práci. Ale to, co sem po něm zatím chtěl, zvládl bravůrně. Hlavní devízou jsou SSD disky oproti klasickým diskům. Ta rychlost například při nabootování (systém se načte do 10ti sekund) je skvělá. Nedostatek paměti prostě kompenzuje rychlost ukládání na flash disky. Navíc mašina je prakticky nehlučná. Krom větráku, které sem dokázal rozhýbat zatím jen jednou, tam snad není jediná mechanická věc, která se nějak otáčí a vyluzuje tak zvuk. Dalším výrazným plusem je grafická karta Nvidia 320M, která zvládá veškerou práci s grafikou. Přehrát full HD film není vůbec žádný problém, zahrát si poslední Call of Duty v plných detailech komp zládá bez zaváhání.

Když se člověk na tu krabičku dívá, jednoduše nechápe, kam inženýři celý ten výkon prostě narvali. Architektura stroje je pro mě fascinující. Využitý je každý milimetr prostoru. Navíc stroj vydrží bez dobíjení 7 hodin a v pohotovostním režimu klidně měsíc. Komfortní ovládání zaručuje plnohodnotná klávesnice se skleněným trackpadem, který můžete ovládat několika gesty při použití různého počtu prstů. Ovládání bez myši je prostě dotažené a pohodlné. Je neuvěřitelné, že z toho stroje jde i relativně slušný zvuk.

Hodlám se strojem provést ještě nějaké větší zátěžové zkoušky, ale už teď můžu říct, že kluci z Copertiny zase přišli z něčím, co posunuje hranice a zase dokazují, že to celé není o tom mít našlápnutou krabičku s vyhnanými parametry, ale spíš chytře využít současných možností a dokázat i tak posunout výkon stroje a systému.



Komentáře

Kontrolní kód: kontrolní kód
27. 02. 2011 / 11.01 / fajka

jestli chce nekdo na tom i pracovat, tak jedine IBM, THINKPAD Tckovou radu s WIN 7. nezlobte se

22. 02. 2011 / 22.52 / [ K! ]

Jirka.cara: {odkaz}

22. 02. 2011 / 13.46 / Pedro

ani jsem nechtěl porovnávat WM5 s IOS, a XP s MAC OS, jen jsem popisoval svou cestu k současnýmu stavu věci, ty XPéčka používám ve svým Macu doteď, z toho důvodu, že jsem si koupil W7 ale bohužel jsem na svým server klientovi nerozchodil češtinu, jebal jsem se s tím s pomocí svého kamaráda zkušeného ajťáka a nic, přeinstaloval jsem na XP a všechno jede jako na drátkách... prostě ohýbání systému Windows pro mou potřebu mě moc nešlo, ani v telefonu ani v komplu, zřejmě chyba na mé straně, ohýbaní Apple systémů mě baví a v podstatě co chci to si vlastními silami bez pomoci zkušenějších uživatelů dokážu uzpůsobit, a to jsem vždycky chtěl, a z 99% legálně...

22. 02. 2011 / 12.41 / swah

Souhlasím s hebem, něco podobného jsem chtěl také dodat. Strašně záleží na preferencích. Zvyk je železná košile a např. mě osobně dělá problém si zvykat např. na jiné programy, než jsem zvyklý, ať jsou postupy v nich sebeintuitivnější. Proto musím smeknout, protože přechod na MacOS byl pro mě víceméně sametový.

Jinak Windows 7 mám rád, máme ho na HTPC, bratr na svém herním stroji, maminka na netbooku atp. Jablečný OS mi ale vyhovuje opravdu tou svojí jednoduchostí, vše je tak nějak na svém místě. Na W7 mám třeba stále problém zorientovat se v nepřeberném množství ikonek v ovládacích panelech a to samé bylo u Windows Mobile, na které jsem nadšeně přešel po Symbianu. V průběhu jsem vystřídal asi 3 zařízení od WM 6.0 až do verze 6.5, která byla před Androidem poslední, kterou jsem na něm měl. Android mě vlastně trochu inspiroval, proč přejít i na jinou mobilní platformu. W7 a WM jsem měl dokonale nastavené a ohnuté pro své potřeby, ale nějak mi to nestačilo. Pak jsem zkusil Android, ze začátku to pro mě byla španělská vesnice, postupně se mi ale ta veškerá jednoduchost (aktualizací, nastavení) tak zalíbila, že jsem to chtěl i na PC a veškeré předsudky vůči Macům šli stranou.

22. 02. 2011 / 12.10 / heb

nechci, aby se to tady neslo v konfrontačním tónu, což se snad neděje, ale jednu věc jsem si na řadě příspěvků všiml - porovnávají se úplně nesouměřitelné produkty. samozřejmě je jasné, že apple 3GS (představeno 2009) je lepší, než telefony na Win Mobile 5 (představeno 2005). stejně tak, že současný mac OS (v podstatě 2011) je pravděpodobně lepší, rychlejší, intuitivnější, než dokola zmiňovaná XPčka (představeno 2001 (!)).

asi se to už nezlepší, neb málokdo jede souběžně na obou systémech (řekněme apple vs PC + google + android), aby dokázal opravdu porovnat aktuální výhody a nevýhody obou řešení a i pak by to bylo hodně komplikované posoudit, bo by vždycky záleželo na preferencích (někdo může být rád, že za něj itunes synchronizují, jinej je rád za mass storage device).

22. 02. 2011 / 10.03 / Pedro

Dlouho jsem váhal ale přispěju se svou troškou do mlýna, inspiroval mě Swah a Jirka Cara...Stejně jako Swah jsem vyrostl na PC, nic moc, běžný uživatel, 15 notebook Lenovo, pro práci účetní program na Windows serveru a kancl. balík MO, pro zábavu zpracování fotek v RAW, muzika, nějakej ten film… K tomu jsem si pořídil telefon s WM5, abych si mohl synchronizovat poštu, kontakty, kalendář a občas mrknout na net a hlavně, abych měl po ruce navigaci. Podotýkám, že z mekařů jsem měl vždycky srandu a nikdy jsem jim nerozuměl (Efa může potvrdit). Nechápal jsem šílenství kolem Iphone 3GS, noční fronty a podobný záležitosti… Pak jsme prodlužovali smlouvu s operátorem a můj telefon už měl 2 roky, nikdy jsem si na něm nezahrál hru, páč jsem tam žádnou solidní nedostal ani jsem nevěděl jak, prostě jsem s ním telefonoval a využil navigaci, se stylusem bylo i prohlížení netu pěknej vopruz. Tak jsem si řekl, že poznám svého nepřítele a v rámci prodloužení smlouvy jsem si pořídil toho ajfouna 3 GS za kačku… Co vám budu povídat, prostě mě uchvátil a kámoši mekaři mi tvrdili, že stejnej rozdíl jako mezi telefonama je i mezi komplama. Do půl roku jsem skočil, samo že opatrně, do Macka. Mám skoro rok bílej Macbook (4G paměť, 250 disk, 2.4 GHz Intel Core 2) a jsem z něj opravdu nadšenej!!! Pro práci používám Paralles s Windows XP( pro přístup na Microsoft server) a  MO balík. Na MAC OSX jsem si zvykl poměrně rychle a Windows mám pořád souběžně spuštěnej v režimu Coherence a v podstatě o něm ani nevím. V muzice mám pořádek jakej jsem nikdy neměl, ve fotkách jakbysmet, začínám se střihem videa, synchronizace s telefonem o které se mi ani nesnilo, zálohování dat přes Time Machine tak jednoduchý jak si jen takový běžný uživatel může přát… Vím, že dnes jsou na trhu telefony. který umí stejně anebo i víc než Iphone, že jsou na trhu PC s lepším výkonem za lepší cenu ale…. Uchvátil mě ucelenej systém Apple, nákup softu za velice dostupné ceny, dostupné informace a návody k softu, synchro mezi komplem a dalšími IOS zařízeními, prostě mě práce na Apple produktech velice těší, baví a inspiruje, a to je FAKT. Na závěr bych ještě zmínil cenu, Lenovo mě stálo 27.000,- bez DPH a Macbook 26.000,- bez DPH, a úplně na konec, když si na letišti, v kavárně anebo někde jinde na veřejným místě otevřu noťas, tak buď pracuju anebo si jen krátím dlouhou chvíli, nic víc nic míň...

22. 02. 2011 / 08.33 / efa

Jirka.cara: Na macu můžeš provozovat klidně jen wincky nativně. Fungují bez problémů ale něco sem tam nerozchodil a nebo komplikovaně. Ale příjde mi šáhlé mít mac a provozovat na tom wincky. Já je mám jen kvůli hrám, ale už i tak sem je nezapl ani nepamatuju. Co se týče softu pro mac, je tam opravdu vše, co potřebuješ. Samo ne ten samý soft ale nějaká alternativa s jiným jménem.

22. 02. 2011 / 08.32 / Do

o.t.: kua, to mně zajímá, o tom přemýšlím .... my potřebujeme word, excel, mejly, internet a dispečerský sw (linux) a taky kamery na výrobě apod. ... no prostě ti naši patlalové se s tím furt jebou a furt jim někde něco nejede, nekomunikuje a já jim vyhrožuju, ještě měsíc podobných problémů a přecházím na apple :) už jim vyhrožuju rok :-o

21. 02. 2011 / 23.39 / o.t.

Jo a ještě jsem zapomněl, že můj hlavní chlebodárce (firma se 350 zaměstnanci) funguje kompletně na apple IT, takže to také jde. Od všech redakcí přes grafiky, détépáky až po servery a armádu asistentek s ipadama:)

21. 02. 2011 / 23.38 / jirka.cara

hojp,
jedu na PC, ale musim uznat, že tahle krabice se mi dost líbí. Nebaví mě tahat několik kil na zádech a tohle jablko má asi nejlepší poměr váha/výkon. To je asi největší důvod, proč bych o něm přemýšlel, a za cenu 1300 usd (+10% daň a doufat, že to celníci nenajdou) to je prostě pecka. Za 26 500 v přepočtu je to supr. Co mě ale pro mě na Macu nepřijatelné je MacOS (není pravda, že tam fungují všechny prgramy na PC). Prostě bych tam potřeboval nacpat windows Sedm, na MacOS bych klidně hodil do koše a zmáčknul delete. Máte někdo zkušenosti s tímhle typem znásilnění? Jak ta mašina pak fachá?

zajímala by mě jedna věc:

21. 02. 2011 / 23.27 / o.t.

Mě hlavně nebaví dělat pěkné věci na hnusném hardwaru a to je asi tak hlavní důvod proč jsem si mac pořídil. Na Macbook rád zadívám i když je vypnutý, kdežto pc notebooky mi připomínají upocený pokoj na kolejích, špinavé ponožky pod postelí, umakartový nábytek a tak:)
Je to dost svérázné kritérium, ale k macu si prostě sedám rád, i když mě čeká nějaká hrozná hokna, kdežto k práci na pc jsem se vždycky musel nutit.

ale macbook pro byl za posledních dvacet let asi jediný předražený nákup kterého nelituju ani minutu. Občas se sekne nějaká aplikace, ale přijde mi, že tak desetkrát méně než u XP. U pc jsem měl cholerické záchvaty (ideálně, když jsem potřeboval rychle upravit nějaké fotky a sekly se windows), u maca jsem za rok řval na monitor jenom jednou (shodou okolností včera, když jsem našel jeden bug v iMovie a kvůli tomu jsem mohl dělat půldenní práci znova).

Pyč, mluvím jak nějaký apple fanatik:)

21. 02. 2011 / 21.34 / efa

Swah: máš recht, ale st ím padáním musím objektivně říct, že systém funguje o poznání lépe. Jasně že semtam násilím killuju nějakou aplikaci ale celkově je ten systém odladěnější (a víme proč) Co se hardwarového podělání týče s tím souhlasím. sere se to stejně. Tyhle věci jsou o štěstí. Kua asi málo chodím do starbucks, ale nijak sem nikdy nepozoroval vyštýlované macaře v tomhle podniku :)

21. 02. 2011 / 21.13 / swah

Nebudu se dlouze rozepisovat, byť mě ruce pěkně svrbí. Ničím novým bych ale asi do diskuse nepřispěl. Taky jsem byl odkajživa PC uživatel a na Macy, iPody, iPhony a Apple obecně jsem se koukal zkrz prsty. Už jen ten samotný uživatelský odér mě rozčiloval a ještě před rokem bych se považoval za blázna, kdyby mi někdo řekl, že tohle budu psát z malého 13" Macbooku Pro. Ten jsem vyměnil za hardwarově nadupanou stanici se dvěma 22" monitory. V rámci změny platformy byl switch ze 2 na jeden display asi největší ústupek, ale zatím nelituju.

Na OS jsem si zvykl poměrně rychle, ani drobnosti (enter pro přejmenování, změna velikosti okna pravým dolním rohem atd.) mě nerozhodily. I ohýbání systému vlastním potřebám a vkusu mi přijde jednoduché. Mám rád aktualizaci programů, kdy se nemusím proklikávat znovu instalátory jako na Windows. A v tom to spatřuju tu krásu, některé věci jsou v tom prostě jednodušší a postupně jsem i dospěl k tomu, že už mě nebaví se hrabat v PC, řešit, proč se mi CPU přehřívá a lítat 3x denně do CzechComputeru pro větráky. Až se mi tu něco podělá, hodim jim to jen na hlavu v servisu.

Co mě ale stále nesedí a asi ani nikdy nesedne, jsou ty kecy kolem Maců. "Že to nepadá.", "Problémům s počítáčem jsem předešel zakoupením výrobku od Applu." a podobné hovadiny. Padá to úplně stejně a podělat se to hardwarově může taky stejně. Borci v "kávovým mcdonaldu" a svítícím jabkem na stole předstírajíc důležitou práci a vytížení mě iritují takovým způsobem, že bych jim to nejradši shodil ze stolu. Tahle móda mě vytáčí a v tomhle asi nejsem Apple uživatel.

21. 02. 2011 / 20.24 / Tommy H. Owinday

k tematu: {odkaz} :)

21. 02. 2011 / 19.47 / [ K! ]

fanoušci jsou různí {odkaz} °;-)

21. 02. 2011 / 16.14 / efa

Dr. Mudr: malý hint. abys netahal soubory do koše jako na atari stačí stisknout cmd a backspace. Tohle jsou úplný drobnosti, který se ti dostanou do krve během měsíce používání. Já když sem přišel o svůj total commander, byl sem doslova v pasti. Teď už to vůbec nepotřebuju.

Nepopíratelnej fakt je, že každýmu vyhovuje něco jiného. Já byl ortodox PCčkář. Komp sem si složil sám, nainstaloval, věděl sem co přesně jak a kde funguje. A ano, byl to jakási forma zábavy něco jak tunit si starý opel. Ale v momentě, kdy začnete užívat OSX si říkáte šmarjah. Já konečně na tom stroji pracuju a neřeším pičoviny!

Komp má být od toho aby fungoval a ulehčoval život, ne abych u něj zbytečně zabíjel dopoledne reinstalací jen proto, že se mi zdá že už ten komp se nějak zadýchává. Apropó, polepím ho hned, jak najdu nějakou hezkou nálepku :)

21. 02. 2011 / 14.33 / Dr.Mudr

Muj prvni pocitac jsem dostal na Vanoce 1999. Od te doby jsem se zzival s Microsoftackym prostredim a diky mnoha pokusum a omylum sem se dopracoval na uroven kdy jsem schopen prijit na zavadu v PC a popripade ji i opravit. Windows znam docela dobre, jak klavesove zkratky a taky kde se co nachazi atd.

Kdyz vyslo nejake nove video predstavujici novy Apple product tak sem to hltal jak sileny. Ta uzasnot kterou predstavovali, to uzitecnost a posouvani hranic me dostavalo- ano marketing. Ale stacilo se jednou vyspat a nadseni opadalo. Ano Apple dela designove pekne produkty, ano Apple ma jen par modelu laptopu ktere doladuje tak aby to vsechno na nich slapalo a diky tomu muzou delat veci ktere se PCeckarum asi jen zdaji...
Vetsina tech Applu vsak miri na stoly lidem kteri zvednou telefon a zavolaji opravare kdyz nemuze spustit FaceTime (protoze nikoho nenechaji se hrabat v systemu a taky protoze oni zakaznici chteji neco co "funguje") a berou ho jen jako design ktery ve Starbucksu ukaze ze ja Applovy...

Romicka a Efa tvrdi ze lide co zkusili Apple produkt uz nechteji nic jineho. Takze prikladam osobni zkusenost...
1- Koupil jsem si novy iPod ktery vlastne nema zadnou konkurenci na aktualnim trhu (neco mezi telefonem a tabletem ale je to MP3 prehravac). Je to MP3/ Video prehravac, Internetova a herni zabavna krabicka. A je to moc pekna, lehka viceucelova vec. Uz ho mam tak 3 mesice, zkousel jsem na nem psat emaily atd ale ta dotykova klavesnice mi nesedi. Mam BB a QWERTY je proste jiny level. Az na nektere kiksy s applikackami a nastavovanim celkovy dojem vsak pozitivni tak 7.5-8 hvezdicek.

2- Od zari sem zacal pracovat na Mac-u. Ze zacatku to bylo vselijake. Nez clovek prisel kde se co nastavavuje a kktiny kolem toho. Dneska vsak muzu rici ze co se tyka pouzivani grafickych programu (v porovnanim toho sameho na PC) ma Apple navrch. Mnohem lepsi vyuziti klavesovych zkratek v PS,AI,IN atd dava tem programum treti rozmer a v tomhle bodu Efu totalne chapu a podporuju. Co se vsak tyce ovladani systemu tak to je jina pisnicka. OSX mi vubec nesedi a radsi budu picovat ze mi vyskocila jakasik tabulka ve Widlich nez abych si trhal vlasy proc se veci nemazou kdyz zmacknes tlacitko DELete!?a musis to pretahovat do kose mysi... Co se stability systemu tyce tak to neni tak jak to vsichni opevujou. Uz sem ho musel parkrat restartnout a velky displej s dobrym rozlisenim dneska koupite za levnejsi peniz nez cely Mac. Nezkousel jsem jestli ta klavesnice bude mit stejne funkce i pod Widlema ale az na ni v kontextu pouzivani ji s graf prog. Me Mac zas tak nenadchl abych k nemu presel uplne.

V dnesni dobe si clovek muze navrhonout vlastni design na vrchni stranu monitoru aby vypadal coolove, HD ti dneska uz prehraje kde co. Jedinne co asik muj notas nikdy nedokaze je vydrz 5-7 hodin a zhubnout o 1,5kg ale netaham ho po klientech takze me to ani netrapi.

Apropo kdyz se ti tak libi design onech stroju, uz sis ten novy polepil Vencou nebo trema jablickama?
Hawk!

21. 02. 2011 / 14.02 / marty

asi nema cenu tady neco psat, kdyz to heb za me napsal..ale mala poznamka. Su ajtak a logicky bych kupoval co nejlepsi zelezo a pro me zame treba macOS na tom..i kdyz o tej sracce stejnak pochybuju :). A dostanu se na polovinu penez. Mluvim ale o dobrem hw, ktery k sobe padne, a nepotrebujes zadnou servisni podporu ivanku :).
vyhazovat penize za spatne zelezo a dobry os je imho hloupost.
Kazdemu sedne na praci a zabavu jiny system, kazdy sme jini..ale hw proste neojebes.

Do ja se hlasim, postaram se ti o IT a neukaze se co je rok dlouhy, ver mi.

21. 02. 2011 / 13.02 / ivan

Heb: a na kolik si myslíš, že by tě přišlo pořádné, značkové PC se servisní podporou (třeba fujitsu) na profi prácí v audiovizi, CADu, atd.? V podstatě stejně jako ten apple.

21. 02. 2011 / 13.00 / romicka

Tož debata se točí kolem toho, co tím chtěl efa říct a to by měl říct efa. Ale já když si to přečtu celý, tak pro mě je to jeho názor, když sám říká, že hleděl na výkon a pak udělal hurá nákup, kterýho nelituje, protože mu výsledek (jako uživateli, který pro svou práci výkon potřebuje) i přes pochybnosti, dostačuje. Dal k tomu příklady ze své práce. Mě jenom zaráží, že tak triviální článek o macu na tebe zapůsobil jako na býka červenej hadr (hele já teda rozhodně z macu posranej nejsem jo, protože ...). Ale dobrý, ty sis to přebral jinak, toť patrně vše.

21. 02. 2011 / 11.46 / heb

ok, takže klíčová věc - zobecňování. říkáš, že efa nezobecňuje, ale právě s tím já nesouhlasím. ve skutečnosti právě kvůli tomu sem se rozhodl reagovat. jak si jinak vysvětluješ větu, kterou jsem už jednou (právě v tom prvním příspěvku) "kluci z Copertiny zase přišli z něčím, co posunuje hranice a zase dokazují, že to celé není o tom mít našlápnutou krabičku s vyhnanými parametry, ale spíš chytře využít současných možností". mně to implikuje zobecnění toho, co je na pc důležité. protože tato diskuse tu není poprvé, určitě víš, že toto je jeden z nejčastějších argumentů všech uživatelů maců, kterým se vypořádávají s tím, že jejich pc jsou za danou cenu předražená. proto moje reakce v tomto smyslu - jsou uživatelé, pro které je počítač stále především o brutálním výkonu např. v plovoucí čárce a jiných matematických úkonech. není to jenom otázka her, ale taky stříhání videa, různých vědeckých simulacích, CADu atd. efa se dopustil v tomto smyslu zobecnění, co je na PC důležité a co je důležité pro jeho uživatele, které já nepovažuji za odpovídající realitě (a mám v tom pravdu, kdyby byla na světě jenom jedna výjimka a tou sem já :) a proto sem se rozhodl reagovat.

21. 02. 2011 / 11.41 / efa

:)) kluci. Mám z vás radost!

21. 02. 2011 / 11.36 / romicka

jendo "právo sdělit názor" ti taky nikdo nebere. Tvůj první komentář ale tomu neodpovídá, když naopak ty zobecňuješ uživatele applu (tož zase mi to z toho příspěvku připomíná, jak sou uživatelé applu fascinovaní designovou a konstrukční vychytaností jejich maců (za což adekvátně připlácí) a opět zobecňují, že to, že je na těch pc důležité pro ně, je důležité (mělo by být důležité) pro každého), kdežto efa říká svůj názor. Ve druhým komentáři se pak ohrazuješ proti zobecňování, což tady ale nikdo (krom tebe) nedělal.
Vysvětluju si to tak, že z těch spousty lidí co znám, jen někteří čuchli k applu a z nich většina byla applem unešena, někteří z nich si ho koupili, jiní na něj šetří (zaroveň další odpověď, mám ipod touch a na kontě střádám korunku ke korunce a počítám dny do návštěvy istylu), další by ho zfleku brali, ale pračky apod. mají momentálně přednost, a někteří ho nechtějí (cena, nemožnost hrát některý hry atd.). Toť vše.
k těm 8 procentům:-)
generál: Generalisime, ale papež ....
Stalin: Papež! Kolik divizí má ten papež?!

21. 02. 2011 / 11.03 / heb

roman: hele ten čudlík, na kterej klikáš, se jmenuje "komentáře". efa tam ten čudlík dal proto, že pokud něco napíše, očekává diskusi. já mu přece neberu právo napsat, že si něco koupil a že je to dobrý, jenom využívám svého práva sdělit svůj názor.
ta recenze je implicitně psaná tak, že nehodnotí ten produkt objektivně, ale očima zaujatého fanouška. to je samozřejmě OK pro formát blogu, nicméně to dává prostor k diskusi a člověk ani nemusí být ani-apple fanatik.
nechci tady rozpoutávat další flame, osobně mě apple nijak nevytáčí - jak jsem psal, pro moje využití PC smysl nemá, nicméně jak si tedy vysvětluješ, že když " většina lidí co znám a čuchla k applu, tak je zněj unešená (včetně mě)" stále je apple se svými 8 procenty trhu okrajovou záležitostí (v ČR to bude IMHO ještě míň). máš ty apple?

jedna věc je být unešen, druhá věc je za toto unešení zaplatit a moci takový stroj plně používat (když jsme u tvého oboru: je na macOS X ASPI?).

21. 02. 2011 / 10.35 / efa

Romička: děkuji náčelníku že ses mě zastal!

21. 02. 2011 / 10.20 / romicka

Jendo, já sem si teda nevšiml, že by tady panbůh efa kázal z hůry jím zjevenou pravdu o dokonalosti jablek. Jako bloger píše o tom, co si koupil a co je podle něj dobrý. Já nečekám, že každou větu uvede "pro mě" a ukončí "což ovšem samozřejmě pro vás být dobrý nemusí." Jó kdyby psal, doladili sme blog, odhalí pcčkáře a okamžitě jim maže registrace. Mě to tak nějak připadá samozřejmý, že když čtu blog, tak čtu názor autora a ne odbornou kritiku. Koupil si hračku a teď se na svým pískovišti chlubí, co všechno umí. Jelikož většina lidí co znám a čuchla k applu, tak je zněj unešená (včetně mě), tak mě spíš připadá divný, že naopak někteří lidi (co často s jabkama nic moc nedělali, nebo jo, ale s apriori zásadním despektem) mají potřebu při každé zmínce o applu rudnout (že gyde:-). Zajímavý (bez ohledu na funkčnost), že u auta to nikomu divný nepříde a prakticky každej si ho vybírá i (často hlavně) podle vzhledu a je ochotnej za to tučně připlatit, přitom je to principiálně stejně užitná věc.

21. 02. 2011 / 09.45 / kepaso

Já se třeba často setkávám s argumentem, že Mac z hlediska výkonu HW nemusíte tak často obměňovat jako PC.
Vždycky přikyvuju, ale vůbec to nechápu.

21. 02. 2011 / 08.50 / awsick

taky gratuluji. osobne mam 15.4 jablicko je pravda ze tezko srovnavat neporovnatelne. kdyz koupis jabko kupujes proste jabko ne jen to co je uvnitr. takze jen tak dal at slouzi.

21. 02. 2011 / 08.24 / Gyd

lidi lidi, jenom mu to doprejte, nez se prida do klubu spravcu nemovitosti ve vlastnictvi banky:) stroj je to krasnej, ovsem ne vsichni davaji designu pracovniho nastroje takovou prioritu. Mam jen poznamku k cene starsiho notebooku, mne vychazi, zes ho prodal za cca tretitnu ceny, to se da ctyri roky stary PC taky.
Chvalim Heba za argumentaci!

21. 02. 2011 / 04.44 / heb

jenže pak celá ta debata končí na argumentu, že ti na PC něco neustále nejede... na to se nedá nic říct - já mám pocit, že mi na PC jede všechno. jedinej problém je v tom, že ten systém vždycky dojebu všelijakýma warezama, výměnou hardware, beta-ovladačema atd. atd. ale to je moje volba, protože mě to (do jisté míry) baví - kdybych koupil značkovej notebook, nechal na něm nainstalovaný win7 a používal jako "normální člověk", prostě nevěřím tomu, že bych měl nějaký zásadní problémy. věřím tomu, že bych byl stejně schopen dojebat i ten mac, kdybych začal tunit to, co se mi nezdá (samože by to bylo těžší, neb mac tě toho nechá pošrumlat výrazně míň, ale určitě bych to zvládl).eliška má druhej notebook s blbýma winXP za posledních sedm let - nulová reinstalace, nulové problémy.
pak je věc, na kterou potřebuješ IŤáka - v korporátu - sítě, zabezpečení, intranet, vzdálený přístup a já nevím co. nevěřím, že apple tohle umí "sám o sobě". macy mají 8 procent trhu, navíc tenhle podíl v posledním roce klesl - já věřím v efektivnost trhu - pro někoho můžou být macy výhodou, pro 92 procent lidí ne, jináč by čísla vypadala jinak.

20. 02. 2011 / 20.17 / lucasito

EFA: jediný problém bych asi viděl, v případě, že jsi notorický stahovač a přenašeč dat, což nevím jestli jsi. Kouzlo a krása rychlosti SSD disků padá se zápisem do jeho buňek,. resp. s omezením množství zapisů. Nevím nakolik to má apple tot pořešené, ale jestli používá standardní SSD disky, tedy stejně jako standardní pc železo, tak očekávej brzkou nutnost zakoupení nového disku :(

20. 02. 2011 / 19.02 / Do

já k tomu nemám příliš co dodat, snad jen to, že mám k Applu z vás všech asi nejdál, ale to, že každou novou chujovinu musí ten IŤák instalovat, odlaďovat, přeinstalovat a pak stejně přijet za 2 dny znova, to mi totálně pije krev ! miliony ovladačů, informací, kokotin.

pakliže se člověk nemá denně věnovat nesmyslnému googlení po internetů po fórech či ITserverech, na těch PC je nesnadné aby to prostě jen jelo ...
chci platit IŤákovi 5 tis. měsíčně za to, že všechno pojede, že nebude nic dělat, že si bude válet šunky ! najde se takový ??

20. 02. 2011 / 16.48 / efa

Heb: tak od všeho něco. Rád se obklopuju hezkými věcmi, baví mě to jejich prostředí systému. Je to pro mě top. Jak říkal náš spolužák Ivan - ten mac ti nedovolí udělat špatnou věc, protože v tom prostředí škaredá věc vypadá extraškaredě :) A něco na tom je. Já už sem přestal posuzovat komp podle frekvence procesoru a velikosti ram ale podle toho, jestli se s tou věcí dá pracovat nebo je to utrpení něco v tom udělat. Další problém je, že jakmile si zvykneš na MAC OS, do wincek se ti už nikdy nebude chtít, takže další komp je prostě logicky zase od apple. A v tom je celá ta jejich filozofie silná. Dobře to vypadá, dobře a jednoduše se na tom pracuje a ten čas, kterej můžeš věnovat samotné kreativě nemusíš spotřebovávat na to, že ti něco nejede, nebo že musíš restartovat nebo řešit stovky zbytečných varovných hlášek. Proti čemu se ohrazuju je póza s notebookem ve starbucks. Dyk to v Kroměřížu ani nemáme...

20. 02. 2011 / 16.10 / heb

vidíš, už tam mydlíš "mezi lidi bys vyrazil s tímhle udělátkem...." myslím, že o tom celá ta debata je. je to o počítači, věci, nebo o tom, co ta věc o tobě říká, resp. co jí ty chceš říct ? posuzujeme ten notebook podle čeho - designu, výkonu, nebo toho, jak se s ním sedí ve starbucks? a jestli jo, co o tobě ten notebook říká ? že seš kreativní, něčím výjimečný..., nebo to, že se necháš zmasírovat potřebou cítit a prezentovat se kreativně, výjimečně a uvěříš, že ti k tomu dopomůže věc?
nic nepodsouvám.

20. 02. 2011 / 15.25 / efa

Heb: tak primárně je si potřeba říct, na co to kdo bude používat. Mydlit na tom Crysis poslední asi uplně nebude to pravé ořechové, ale pro běžnou práci plně dostačující. V tvém případě by jeden macbook air pořešil dva kompy. Tu plečku cestovní a ten pracovní stroj v práci. Doma můžeš mít klidně hnusno krabicu koplou pod stolem na které poběží poslední Crysis ale mezi lidi bys vyrazil s tímhle udělátkem. Číňani by tě sežrali :)

20. 02. 2011 / 12.50 / heb

no právě, dal bys mi na jeden den užívání netbook za 10 000 a mac book air, já bych na obou nainstaloval novej crysis a zjistil, že se to v normálních detailech na žádným z nich nedá hrát, takže bych těch 30 000 musel vzít a koupit si za ně jinej notebook, s jinou grafikou, procesorem atd., nebo vzít 60 000 a koupit MacBook Pro (resp. počkat na ten novej, neb ten současný už není žádná sláva - hlavně co se grafiky týče). jo, já na domácím pc hraju hry, v práci mi stačí 10 let starý stroj (word, explorer), na cesty mám netbook za 7tisíc kč, doma u pc sedím cca 4 hodiny denně, z toho jednu hodinu něco hraju (25procent času), zbytek internet, kterej umí google chrome stejně dobře jako safari = apple je pro mě nedává smysl. to neznamená, že pro tebe smysl třeba dává. já se jenom ohrazuju proti zobecňování, že něco je lepší, než něco jiného - říkám: "jak pro koho".

20. 02. 2011 / 12.01 / efa

Tommy: já když sem switchoval, největší starost sem měl s tím, že nenajdu tolik různorodého softu jako na PC. Ale buď vklidu. Vše co je na PC existuje i pro Mac. S hrama to teda není taková sláva, ale první vlaštovnou jek funkční Steam a pak taky spousta her zdarma přes app store. Čili aplikace nakupuješ nebo stahuješ grátis přímo z app storu stejně jako na mobilu nebo jedeš normálně warez. Jinak všechny macbooky mají mini display port. abys to připojil ke klasickýmu moncku, musíš pořídit redukci ať už na HDMI nebo DVI nebo VGA (prostě toho místa není) Co se týká zvuku, tak je tam klasická zdířka na jack ale na tohle si apple potrpí a kvalita výstupu je super. Kdo někdy něco dělá na macu s muzikou, dá mi za pravdu. Co se týče HD videa. Obrazovka má pěkných 1440x900 navíc k tomu připojíš externí monitor s HD rozlišením a pak má HD smysl.

Ještě k tomu softu. S novým macem dostáváš nejen OS v ceně, ale hlavně balíček ilife, kde jsou výborné prográmky na video, fotky, muziku, web. Ale nejsou to takové ty nepoužitelné pičoviny, co dodávají ostatní. Tohle jsou promáklé aplikace, jednoduché a funkční. No dost agitky. Jedinej názor si uděláš po měsíci používání...

20. 02. 2011 / 11.46 / Tommy H. Owinday

No nejsem zadny apple nadsenec, spis naopak:) Doma mam obstarozni hw s xpeckama, v mobilu android a nejak jsem porad nechapal, proc si kurva kupovat neco o 20litru drazsiho,kdyz mi to same nabizi podstatne levnejsi zelezo. Jenze po vcerejsim nekolika hodinovem a bezvyslednem souboji s autocadem a kamosovo novym notasem se sedmickama, asi zacinam chapat, ze neco na tom applu bude:) Tohle je asi prvni iZelezo co se mi libi a jestli je to opravdu vsechno tak funkcni,jak tu o tom porad basnite, nejspis by ta vyssi cena za usetrene starosti stala.
O FullHD bych teda pomlcel,vzhledem k rozliseni displeje,ale predpokladam,ze to ma aspon hdmi vystup,ne? Co zvukovka? Pripojim k tomu nejak 5.1 repraky? Jak je to se softem? Da se to nejak osulit,jako na normalnim PC,nebo Apple=calovat za vsechno?(nejsem warezak,kdyz neco pouzivam/potrebuju, zaplatim si za to,ale treba vyhazovat prachy za nejakou parbu u ktere zjistim po hodine,ze to je chujovina... za dobrou vec se zaplatit nebojim)

20. 02. 2011 / 11.32 / efa

o.t.: protože sem to chtěl HNED! :)

20. 02. 2011 / 11.06 / o.t.

Hele a proč jsi to nekoupil v macservisu, když ses nad ním minule tak rozplýval blahem?

20. 02. 2011 / 10.48 / efa

Ok poďme :) To je přesně to o čem mluvím. Ty se podíváš na parametry a je ti jasné že to samé v pc provedení máš za 10.000,- Z čeho vypočítáváš poměr cena/výkon? zase jen z parametrů použitého hardware. Kdybych ti dal k užívání macbook air a stejný pc netbook, po jednom dni používání by ti bylo jasné, za co sem dal těch 20.000,- navrch. Ok dobře. 10 navrch bo dalších 10 je za design a marketing, ale dokud na to mám (zatím), tak si prostě připlatím. Nehledě na to, že ten stroj za pár let pořád můžu střelit za rozumný peníz, kdežto adekvátní PC by šlo rovnou do koše...

20. 02. 2011 / 10.28 / heb

tož zase mi to z toho příspěvku připomíná, jak sou uživatelé applu fascinovaní designovou a konstrukční vychytaností jejich maců (za což adekvátně připlácí) a opět zobecňují, že to, že je na těch pc důležité pro ně, je důležité (mělo by být důležité) pro každého "..... kluci z Copertiny zase přišli z něčím, co posunuje hranice a zase dokazují, že to celé není o tom mít našlápnutou krabičku s vyhnanými parametry, ale spíš chytře využít současných možností....". mně třeba skutečnost, že něco umí přehrát HD video zase tolik nefascinuje, neb to dovedl i můj athlon 64 z roku 2006. pokud by měl mít notebook od applu takové parametry, abych o něm uvažoval, musel by stát tolik, že bych na něj potřeboval hypotéku a proto mi pravděpodobně nikdy nezbude, než podívat se jinde.
když to shrnu - mac book air je notebook se skvělým vnějším provedením, které je vykoupeno vysokou cenou a relativně nízkým poměrem cena/výkon.

20. 02. 2011 / 01.54 / Vašucek

Efo čekal jsem na tenhle post a jsem za něj rád :) díkes za názor! Jako náhradu o 13"ce přemýšlím už nějaký ten měsíc a zatím vede ve všech směrech! Vidím, že ta volba fakt nebude chybou a přesně jak píšeš, není to jen o vyhnaných parametrech na maximum, ale hlavně o tom vyladění :) viz. iP.


© Copyright 2012–2024 youngprimitive.
All Rights Reserved.
DámskéPánskéDětské